Politik

Det blev inte mycket sömn inatt. Jag vaknade tidigt och det blev en riktigt usel start på dagen. Går inte in djupare på det, de som vet varför vet det och alla andra behöver inte veta detaljer. Kan bara säga det att jag hatar svenska myndigheter och alla jävla paragraf ryttare som finns där ute!

Efter en massa telefonsamtal och diverse sms så började jag och Fredrik prata politik. Han blir alltid så upprörd när vi pratar om politik och regeringen. Det roligaste är att hans visioner och åsikter ändras lite titt som tätt, och han kan tycka att två helt motsatta idéer är bra. Som tex. när han började säga vi inte lever i en demokrati, att det är alldeles för lite val. Han kom med en idé om att vi borde få rösta om nästintill alla beslut som ska tas av regeringen. Och då undrar ni hur. Jo, enligt honom ska det finnas en sida där man får gå in och välja de val man vill rösta på, som man tycker är viktiga och då ser riksdagen de val som minst 25% vill rösta på och gör de till ett val. Vilket då skulle innebära att man röstade en gång i månaden ungefär. Detta höll jag faktiskt med om att det skulle vara ett ganska bra system. Man får göra sin röst hörd och det skulle bli ett mer demokratiskt styre. Men, det finns ju alltid baksidor med det mesta. Folk kanske inte skulle orka hålla på och kolla upp vilka frågor det skulle röstas om, men då anser jag att man inte heller kan klaga och säga att det aldrig blir som man själv vill. Hur som helst så kom han med en annan idé. Att vi skulle ha diktatur. Att det skulle fungera jättebra så länge diktatorn var en snäll person som inte skulle låta makten stiga han åt huvudet. Detta är ju så långt ifrån demokrati man kan komma. Men han tyckte ändå att denna idén var helt fungerande. Behöver kanske inte säga att jag inte höll med om den idén.

Fredrik är så rolig när han börjar prata om Sverige och politik. Han är en sån där typisk person som blir upprörd och tycker att vi verkligen borde göra något åt situationen, men som inte gör ens en antydan till att förändra något. Men så är nog de flesta. Men det är ändå bra att han bryr sig om demokrati och val osv. Jag tror och hoppas att jag har haft en liten del i intresset för politik, eftersom att jag själv är väldigt intresserad av politik och demokrati och sånt.

Jag skulle väldigt gärna sitta med i kulturnämnden här i Halmstad. För att driva ungdomsfrågor och försöka att få fritidsgårdarna prioriterade här. För så som det ser ut nu så borde de skämmas. De som sitter i kommunfullmäktige och kulturnämnden har ingen aning om hur en fritidsgård borde drivas. Inte heller den som är högste chef för fritidsgårdarna verkar veta vad han håller på med. Och detta speglar de fritidsgårdarna jag har sett, och även de som jobbar på dem. Det finns inget klart styre och man vet knappt vad enkla saker som verksamhetsplan och främjande arbete är.

Det var en ganska stor chock för mig att komma från Örebro som är en framgångsrik stad när det gäller ungdomsarbete, till en stad där man inte vill lägga helst en krona på ungdomar. Därför känner jag att jag vill ändra på det. Jag vill driva ungdomsfrågor på ett sätt som jag inte tror att någon har gjort innan. Men nu kommer vi till problemet. För att ens ha en chans att ta sig in i någon nämnd så måste man tillhöra ett politiskt parti, och det gör jag ju inte. Det finns ju fler steg efter det, givetvis, men det är ju ändå det första steget. Så, jag ska kolla in i det här men hur man går till väga för att kunna påverka och sedan göra det. För om det ska vara så här på gårdarna vet jag inte om jag vill arbeta här.

Vilket seriöst och politiskt inlägg det blev. Men det kanske behövdes =P

Nu ska jag ta ut den sista plåten ur ugnen. Det har varit brödbak idag (som vanligt).

I morgon kommer äntligen min finaste och bästaste vän! Elin kommer och ska mysa och busa med mig en hel helg =D Åh va jag vill att det ska vara fredag nu! Men snart är väntan över och jag ska njuta av mitt fina sällskap =)

Kommentarer
Postat av: Janpan

nu är väl Elin hos dig :) hoppas ni får en rolig, mysig & bra helg! :)

2009-07-31 @ 18:39:20
URL: http://litefresh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0